کوچینگ چیست؟ + راهنمای جامع معرفی آن

کوچینگ چیست؟ - موسسه افراموز

کوچینگ یکی از موثرترین روش‌ها برای بهتر کردن قدرت‌ها و توانایی‌های هر فرد است. افراد در هر سطحی، با هر نوع موقعیت، شخصیت و سبک زندگی، می‌توانند از آن بهره ببرند و الگوهای مخرب را در رفتار خود بشناسند که از آن بی خبر بوده اند. از این رو در این مقاله از موسسه افراموز به موضوع کوچینگ چیست؟ + راهنمای جامع معرفی آن می‌پردازیم:

کوچینگ به طرق مختلف به ما کمک می‌کند:

  • ایجاد راه‌های جدید برای مدیریت احساسات و روابط
  • افزایش خودآگاهی و احساس مسئولیت
  • کمک به حذف عادات ناسالم
  • شناسایی و بهبود رفتارهای مناسب
  • تأثیر مستمر و مثبت بر سبک زندگی
  • کمک به ایجاد انگیزه و بهبود اعتماد به نفس

دستی را تصور کنید که از آسمان پایین می‌آید. انگشتان شما را می‌گیرد، گنجینه‌های پنهان درونی شما را بیرون می‌آورد و آنها را در کف دستانتان قرار می‌دهد. کوچ نیز همین کار را با توانایی‌های از دست رفته شما انجام می‌دهد و استعدادهای درونی شما را به نمایش می‌گذارد.

کوچ‌ها به دغدغه‌ها و اهداف افراد گوش می‌دهند و با پرسیدن سؤالات هوشمندانه، موقعیت را به گونه‌ای پیش می‌برند که همکاری، رشد شخصی و موفقیت سریع‌تر به دست می‌آید، البته این بدان معناست که قرار نیست کوچینگ همیشه به ما کمک کند! در عوض، بلکه از طریق ایجاد عادات مثبت، ما را در مسیری قرار می‌دهد که می‌توانیم مسئولیت رشد و پیشرفت خود را بر عهده بگیریم و کوچ شخصی خود شویم.

کوچینگ چیست؟

بیایید با پاسخ به این سوال شروع کنیم: کوچینگ چیست؟ کوچینگ فرآیندی است که در آن افراد یا سازمان‌ها توانایی‌های خود را بر اساس اهداف و خواسته‌های خود بهبود می‌دهند. هدف کوچینگ به حداکثر رساندن توانایی‌ها و مهارت‌های افراد و سازمان‌هاست. در نتیجه بهره‌وری فرد افزایش می‌یابد و مسیر پیشرفت او هموارتر می‌شود.

پیشرفت برای هر فرد یا سازمان می‌تواند در راستای اهداف مختلف صورت بگیرد، توسعه شخصی، پیشرفت شغلی، موفقیت در کسب و کار، تکنیک‌های رهبری، مهارت‌های زندگی، خودشناسی و غیره اهدافی هستند که افراد می‌توانند با کمک کوچ به آنها دست یابند.

حال این سوال پیش می‌آید: کوچ کیست و چه توانایی‌هایی دارد؟

با این مثال ساده از نقشی که یک کوچ می‌تواند در کار و زندگی افراد ایفا کند را در نظر بگیرید:

تصور کنید همیشه می‌خواستید به شهر دیگری سفر کنید و تجربه‌ی سفر به یاد ماندنی را برای خود رقم بزنید. اما مطمئن نیستید که از کدام شهر دیدن کنید. کدام مسیر برای سفر مناسب‌تر است یا حتی نمی‌دانید کدام شهر را انتخاب کنید! به دلیل شک در انتخاب خود، شروع سفر خود را مدام به تاخیر می‌اندازید.

حالا تصور کنید شخصی که قبلاً زیاد سفر کرده است برای کمک به شما بیاید. آنها در حین گفتگو با شما، سوالات عمیقی در مورد علایق و شرایط شما می‌پرسند. از پاسخ‌های شما متوجه می‌شوند که کدام مقصد را برای سفر ترجیح می‌دهید، راهنمایی آن‌ها شما را به فکر کردن وادار می‌کند، این بار بیشتر به شرایط خود نگاه می‌کنید و بر اساس آنها بهترین تصمیم را برای انتخاب مسیر خود می‌گیرید.

کوچ فردی است که دانش و مهارت لازم برای ایجاد فضایی برای باز کردن گره‌ها در ذهن افراد را به کمک پرسیدن یک سری سوالات باز، را دارد. یک کوچ، از طریق یک سری گفتگو، مسیری برای بهبود خودآگاهی افراد در مورد افکار، نگرش‌ها و مهارت‌های خود درست می‌کند.

انواع کوچینگ

انواع کوچینگ

ما انواع مختلف کوچینگ را بر اساس هدف و کاربرد هر کدام تقسیم‌بندی کردیم. ابتدا کوچینگ را به سه دسته اصلی دسته‌بندی می‌کنیم:

کوچینگ زندگی

کوچینگ زندگی فرآیندی است با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد از طریق کوچینگ صورت می‌گیرد. سوال این است که چگونه این اتفاق می‌افتد؟

فردی را تصور کنید که می‌خواهد زندگی شادتری داشته باشد، می‌خواهد رابطه نزدیک‌تری را با همسر و فرزندان خود تجربه کند، می‌خواهد احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد و سلامت جسمانی خود را بهبود ببخشد. به نظر شما کدام روش به آنها در رسیدن به نتایج بهتر کمک می‌کند؟ در روش اول، به آنها گفته می‌شود روزانه پیاده روی کنید، موسیقی شاد گوش دهید و هر هفته با همسر و فرزندان خود به گردش بروید.

ولی در روش دوم، با کمک دانشی که توسط یک کوچ به آنها منتقل می‌شود، فرد خود را در مسیر خودیابی می‌بیند؛ با افکار، علایق، توانایی‌ها و ضعف‌های خود آشنا می‌شوند، به نقطه‌ای از خودشناسی و خودآگاهی می‌رسند تا راه‌هایی را پیدا کنند که برای زندگی بهتر و سالم‌تر خود مناسب‌تر است.

حق با شماست! روش دوم تغییرات مثبت و ماندگارتری برای افراد دارد. فرآیندهای انجام شده در این روش کوچینگ زندگی نامیده می‌شود و با کمک کوچ زندگی انجام می‌شود. از آنجایی که هدف کوچینگ زندگی موفقیت افراد در زندگی خود است، به آن کوچینگ موفقیت نیز می‌گویند. انواع کوچینگ زندگی به شرح زیر است:

کوچ اعتماد به نفس

برای درک بهتر کوچ اعتماد به نفس، ابتدا به تعریف زیر توجه کنید: اعتماد به نفس یعنی باور داشتن به توانایی‌ها. به عنوان مثال، فردی با اعتماد به نفس پایین معتقد است که افراد دیگر باهوش تر و موفق تر از آنها هستند. آنها موفقیت دیگران را به طریقی به بی ارزشی توانایی‌های خود مربوط می‌دانند.

خبر خوب این است که اعتماد به نفس مهارتی است که می‌توان آن را بهبود داد. کوچ اعتماد به نفس به افراد کمک می‌کند تا دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشند و باورهای محدود کننده را در مورد خود زیر سوال ببرند. این سبک از رفتار کوچینگ تأثیر بسزایی در ایجاد تصویر مثبت از خود در افراد دارد.

کوچ سلامت روان

کوچ بهداشت روان به افرادی که مشکلات عاطفی و ذهنی تجربه می‌کنند کمک می‌کند. بسیاری از مردم در مورد تفاوت بین کوچینگ سلامت روان و روان درمانی سردرگم هستند. به 2 تفاوت مهم بین کوچینگ سلامت روان و روان درمانی که در زیر ذکر شده است توجه کنید:

  • یک روان درمانگر بیماری‌های روانی افراد را درمان می‌کند، در حالی که یک کوچ نقش درمانی برای مراجع ندارد.
  • در روان درمانی، تمرکز بیشتر بر گذشته افراد است، در حالی که کوچینگ بیشتر بر روی حال و آینده فرد متمرکز است

بیزینس کوچینگ

کوچینگ کسب و کار چیست؟ تصور کنید که عاشق بالا رفتن از کوه هستید. اما هر بار که شروع به کوهنوردی می‌کنید، در نیمه راه برمی‌گردید و هرگز به مقصد نمی‌رسید. آن وقت است که تصمیم می‌گیرید از یک کوهنورد ماهر کمک بگیرید. کوهنورد باتجربه از شما در مورد قله ای که می‌خواهید فتح کنید، مسیرهای مختلف منتهی به آن، موانع و مشکلات موجود در هر مسیر، تجهیزات ایمنی لازم، همراهان سفر و وضعیت جسمانی شما سوال می‌کند.

متوجه می‌شوید که همیشه نزدیک ترین مسیر را انتخاب کرده اید، اما موانع و چالش‌های بیشتری داشته که آن را برای شما طاقت فرسا کرده است. همچنین متوجه می‌شوید که وسیله‌ای که برای کوهنوردی انتخاب کرده‌اید برای کوه مناسب نبوده است، بنابراین تصمیم می‌گیرید وسایل سبک‌تری بیاورید که از شما انرژی کمتری برای حمل آن‌ها بگیرد. در حالی که در سفر همراهان خوبی داشتید، هرگز برای فتح قله از آنها کمک نخواستید. اکنون با این دانش، نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کرده و در صعود بعدی خود انتخاب‌های بهتری انجام می‌دهید. در این مثال، فرد علاقه مند به کوهنوردی نماینده افراد یا سازمان‌هایی در زمینه کسب و کار است و کوهنورد ماهر همان کوچ تصور می‌شود. با درک این مثال مفهوم کوچینگ بیزینس را به خوبی متوجه می‌شوید.

در طول جلسات کوچینگ کسب و کار، افراد یا سازمان‌ها با راهنمایی یک کوچ، اهداف تجاری خود را به درستی تعریف می‌کنند. آنها موقعیت فعلی و مقصد خود را در زمینه کسب و کار تعیین می‌کنند و تصمیمات و اقدامات عملی برای حرکت به سمت هدف مورد نظر خود اتخاذ می‌کنند.

در برنامه‌های جامع کوچینگ کسب و کار، شرکت کنندگان یاد می‌گیرند که از پتانسیل‌های تجاری خود برای به حداکثر رساندن سود برای سازمان یا خودشان استفاده کنند. یکی از چهره‌های مشهور در زمینه تجارت که به طور مداوم از کوچینگ سود می‌برد، اپرا وینفری است.

کوچینگ کسب و کار یک نوع جامع از کوچینگ است که اشکال مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

انواع کوچینگ کسب و کار عبارتند از:

کوچینگ توسعه فردی

در کوچینگ توسعه فردی، کوچ به افراد در پیشرفت کسب و کار، زندگی شخصی و حرفه‌ای خود کمک می‌کند. هدف اصلی در این نوع کوچینگ دستیابی به اهداف شغلی کوتاه مدت، بلند مدت و بهبود عملکرد شغلی فعلی آنهاست.

کوچینگ سازمانی

کوچینگ سازمانی به سازمان‌ها در شناسایی اهداف استراتژیک خود کمک می‌کند و به آنها در دستیابی به این اهداف حمایت می‌کند. در کوچینگ سازمانی، کوچ بر مسائل سیستماتیک تمرکز می‌کند و تمامی‌‌اجزا را در نظر می‌گیرد و به ارتقای آنها برای پیشبرد اهداف سازمان کمک می‌کند. کوچینگ سازمانی می‌تواند به صورت گروهی، فردی یا ترکیبی از هر دو انجام شود.

کوچینگ رهبری

در کوچینگ رهبری، کوچ با اعضای تیم همکاری می‌کنند تا به رهبر کمک کنند تا اهداف خود را تحقق دهند و علاوع بر این، کیفیت کار و زندگی شخصی خود را بهتر کنند. این نوع کوچینگ به رهبران کمک می‌کند نقش و مسئولیت‌های خود را بهتر درک کنند و منجر به بهبود مهارت‌های رهبری می‌شود.

کوچ حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهارت‌های کوچینگ همیشه به عنوان «کیفیت‌ها و اقداماتی برای کمک کردن به بهبود عملکرد افراد» تعریف می‌شود. اما سوال این است که چگونه می‌توان به این بهبود، از کدام راه و با چه روشی دست یافت؟ کوچینگ چیست؟ + راهنمای جامع معرفی آن در اینجا به مهم‌ترین مهارت اساسی کوچینگ وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. همدلی نشان دهید

بسیار مهم است که به فرد مقابل خود نشان دهید که آنها را به معنای واقعی درک می‌کنید. همدلی، علاوه بر ایجاد حس اعتماد، یک عنصر مهم در کوچینگ محسوب می‌شود. سعی کنید بفهمید چه چیزی می‌تواند به فرد مقابل شما کمک کند تا سریعتر به هدف خود برسد و یک راه حل مطمئن برای مشکل خود بیابد. توانایی همدلی با دیگران به سرعت شما را به فردی قابل اعتماد تبدیل می‌کند و این دقیقا همان چیزی است که در ابتدای کار به آن نیاز دارید.

  1. کنجکاوی را جدی بگیرید

آیا می‌توان در سفرهای مختلف کنجکاو نبود و مسیرهای جدیدی را کشف کرد؟ آیا نمی‌توان بدون کنجکاوی به گنجینه‌های نهفته در دل کوه‌های دور دست رسید؟ کنجکاوی تفاوت دانستن و کشف است! کنجکاوی به شما می‌آموزد که یادگیری و پیشرفت بیشتر شبیه یک سفر ماجراجویانه است تا یک مقصد نهایی!

کنجکاوی معمولاً با پرسیدن سؤال همراه است، اما باید به لحن سؤالات خود توجه کنید، از قضاوت بپرهیزید و سؤال و پاسخ را به سمت نتایج مهم هدایت کنید. این به شما کمک می‌کند ناشناخته‌های درونی هر فرد را بهتر درک کنید و همچنین به افراد در این فرآیند کمک می‌کند.

ارسال نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مطالب

نوشته های مرتبط

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

فهرست مطالب1 تاب آوری چیست؟2 مزایای تاب آوری در زندگی3 ویژگی‌های افراد تاب آور3.1 اعتماد به نفس3.2 مهارت حل مسئله3.3…
درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

فهرست مطالب1 چرا کار را به تعویق می‌اندازیم؟2 راه‌های غلبه بر اهمال کاری3 تحقیق جالب دکتر لامیا4 دلایل به تعویق…