درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

آیا تا به حال حداقل یک بار در زندگی کار و وظایف خود را به تعویق انداخته اید؟ به طور معمول، تعلل‌کنندگان ترجیح می‌دهند کارهایی را انجام دهند که برایشان لذت‌بخش‌تر است تا انجام کارهای دیگری که مهم‌تر هستند. در این مقاله از موسسه افرآموز به موضوع درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟ می‌پردازیم و همچنین نکاتی را برای درمان و غلبه بر اهمال کاری مورد بحث قرار خواهیم داد.

اهمال کاری اساساً به معنای به تعویق انداختن کارها است. اصطلاح «اهمال کاری» قبل از واژه «سهل انگاری» در ادبیات به کار رفته است. اما امروزه تقریباً در همه جا از تأخیر یا تعلل استفاده می‌شود. تعریف ساده اهمال کاری به شرح زیر است:

نادیده گرفتن این واقعیت که باید همه چیز را در زمان مناسب و به موقع انجام دهیم و کارها را بر حسب مقدار اهمیت اولویت‌بندی کنیم.

چرا کار را به تعویق می‌اندازیم؟

اهمال کاری

به تعویق انداختن کار مشکلی است که اکثر ما آن را داریم اما ممکن است متوجه آن نباشیم، اما می‌خواهم چیزی را به شما بگویم. زندگی خود را بررسی کنید.

احتمالاً جاهایی را می‌بینید که فکر می‌کنید نادیده گرفته شده‌اند، یعنی ممکن است بتوانید قرارداد بزرگ‌تری را بپذیرید، اما قرارداد کوچک‌تری دریافت کرده‌اید، و این فقط تعویق است. تا به حال متوجه شده ایم که همه ما یا حداقل بسیاری از ما نسبت به اهمال کاری سهل انگاری کرده ایم.

از آنجایی که تغییر عادت بسیار دشوار است، اکثر ما انسان‌ها می‌خواهیم به رفتارهای قبلی خود ادامه دهیم، اما انتظار نتایج متفاوتی داریم، اما باید بدانید تا زمانی که عادت‌های جدید را در خود ایجاد نکرده‌اید و عادات مخربی مانند اهمال کاری را از خود دور نکردید، نباید انتظار نتایج متفاوت را داشته باشید از آنجایی که اهمال کاری سالهاست در ما ریشه دوانده است، باید به تدریج و پیوسته آن را از خود دور کنیم.

راه‌های غلبه بر اهمال کاری

در زیر تعدادی از روش‌های کاربردی برای دور کردن اهمال کاری و اجرای به موقع وظایف کاری گفته شده است:

حداقل 10 دقیقه برای نوشتن برنامه بعدی خود وقت بگذارید، لیست فعالیت‌های مهم خود را در دفترچه یادداشت خود نادیده نگیرید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید تا مغزتان صبح این برنامه را مرور کند و کار روز بعد انجام شود.

به لیست خود نگاه کنید و یکی از مهمترین کارهای عقب مانده خود را انتخاب کنید؛ به جای اینکه انرژی خود را صرف کارهای پرت کنید، بر روی فعالیتی که به تعویق افتاده است تمرکز کنید. مطمئن شوید که این فعالیت باعث کاهش اضطراب نیز می‌شود.

از امروز مدتی را به کار بر روی لیست فعالیت‌های به تعویق افتاده خود اختصاص دهید. اگر در ابتدا انجام چنین کاری دشوار باشد، یک روز (حداقل 30 دقیقه) را روی کاری که انجام داده اید صرف کنید و سپس آن را کنار بگذارید. در مکانی آرام و به دور از عوامل حواس پرتی بنشینید و در این مدت بر روی این فعالیت تمرکز کنید. به این ترتیب می‌توانید به راحتی همه کارهای خود را به پایان برسانید.

برای غلبه بر اهمال کاری، تفکر «کامل و بی عیب» را کنار بگذارید. در واقع، اهمیت دادن به کیفیت کار و تلاش، نه نتیجه عالی، مهم است. پس به جزیره نقص شیرجه بزنید!

اگر فعالیتی که انجام می‌دهید مربوط به دیگران است با دیگران صحبت کنید. قبل از اینکار از خود بپرسید: “اگر امروز این کار را انجام دهم، بدترین اتفاقی که ممکن است برای من بیفتد چیست؟” یا گاهی از عواقب کار خود می‌ترسید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، اشتباه می‌کنید! بدترین نتیجه ای که از کاری که از آن می‌ترسید، احتمالا فقط ناراحتی و درد ناگهانی است.

تحقیق جالب دکتر لامیا

تحقیقات دکتر لامیا به این دلیل جالب است که او اصراری بر تغییر عادات ندارد (همانطور که ما از آنها برای انجام کارها استفاده می‌کنیم). در عوض، او سعی می‌کند بفهمد که چگونه احساسات ما بر عکس‌العمل ما در برابر وظایف به تاخیر افتاده تأثیر می‌گذارد. کتاب او، “چه چیزی انگیزه شما را برای انجام کارها تحریک می‌کند” دارای فصلی به نام راهنمای عیب یابی است. این کتاب آموزشی نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم بهره وری خود را افزایش دهیم. حتی با خواندن این کتاب ممکن است تعجب کنید که باید نسبت به تعویق کاری خود احساس خوبی داشته باشید. دکتر لامیا دریافت که تعلل کنندگان شاید در نهایت کار را به تاخیر بیندازند، اما این کار برخی مزایا نیز به همراه دارد؛ در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • آنها فقط می‌توانند تنها بر روی کار موردعلاقه خود تمرکز کنند.
  • آنها زمان مناسب را برای انجام کارها به راحتی پیدا می‌کنند حتی اگر کار را به زمان بعد موکول کنند.

این مزایا می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت و نتیجه کار داشته باشد.

دلایل به تعویق انداختن کار

دلایل به تعویق انداختن کار

شناخت علل اهمال کاری می‌تواند به شما در غلبه بر آن کمک کند؛ در ادامه به دلایل اهمال کاری اشاره شده است:

بی‌انگیزگی

موقعیتی را تصور کنید که تصمیم گرفته اید که اتاق خود را تمیز نکنید زیرا در حال حاضر حوصله ندارید. این موقعیت‌ها و شرایط ممکن است برای هر یک از ما در مقطعی اتفاق افتاده باشد.

ما اغلب زمان انجام پروژه‌ها را دست کم می‌گیریم؛ با این طرز فکر که باور می‌کنیم هنوز زمان زیادی برای انجام این کارها داریم، چنین احساسی می‌تواند منجر به احساس امنیت کاذب شود.

یکی از بزرگترین عواملی که در به تعویق انداختن کارها نقش دارد این باور است که ما باید در یک لحظه خاص برای انجام یک کار الهام یا انگیزه داشته باشیم. واقعیت این است که اگر برای انجام برخی کارها (مخصوصاً کارهای سخت تر) منتظر لحظه عالی باشید، احتمالاً متوجه خواهید شد که لحظه عالی هرگز نمی‌آید و کار نیز هرگز انجام نمی‌شود.

بیش فعالی

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) با اهمال کاری دست و پنجه نرم می‌کنند. زمانی که تحت تأثیر محرک‌های بیرونی و افکار درونی هستید، شروع یک کار دشوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر ماهیت کار دشوار باشد یا از انجام آن لذت نبرید.

اختلال وسواس فکری اجباری (OCD)

به تعویق انداختن کارها در افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری (OCD) بسیار رایج است. یکی از دلایل این امر این است که OCD اغلب با کمال گرایی منفی همراه است. ابتلا به این اختلال می‌تواند منجر به ترس از انجام اشتباهات جدید، شک در مورد اینکه آیا کاری را درست انجام می‌دهید یا نه و نگرانی در مورد برآورده کردن انتظارات دیگران را به همراه دارد.

افراد مبتلا به OCD نیز تمایل دارند از تصمیم گیری فرار کنند، که می‌تواند آنها را به تعویق انداختن و تعلل، سوق دهد.

افسردگی

به تعویق انداختن کار نیز می‌تواند ناشی از افسردگی باشد. احساس ناامیدی، بی حالی و کمبود انرژی می‌تواند شروع و حتی اتمام ساده ترین کارها را دشوار کند. افسردگی همچنین می‌تواند منجر به شک و تردید در خود و عدم اطمینان شود. وقتی نمی‌توانید بفهمید که چگونه یک پروژه را به جلو ببرید یا نسبت به توانایی‌های خود احساس ناامنی کنید، ممکن است ترجیح دهید کارهای خود را به زمان دیگری موکول کنید و از انجام آن طفره بروید.

ارسال نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مطالب

نوشته های مرتبط

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

فهرست مطالب1 تاب آوری چیست؟2 مزایای تاب آوری در زندگی3 ویژگی‌های افراد تاب آور3.1 اعتماد به نفس3.2 مهارت حل مسئله3.3…
درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

فهرست مطالب1 چرا کار را به تعویق می‌اندازیم؟2 راه‌های غلبه بر اهمال کاری3 تحقیق جالب دکتر لامیا4 دلایل به تعویق…