بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ چیست؟ - موسسه افرآموز

ارزشمندترین چیزی که یک مدیر در این دنیا دارد، بعد از خانواده خود، برند یا تجارت اوست. در عصر امروزی که همه چیز از شخصیت افراد گرفته تا روش‌های بازاریابی و فروش به حد نهایی رسیده است، مدیران مجبور هستند برای حفظ برند خود به فکر مربیگری کسب‌و‌کار باشند، برخی حتی در برنامه‌های مربیگری کسب‌و‌کار شرکت می‌کنند. با این حال، افرادی هستند که خود را مربی حرفه ای کسب‌و‌کار می‌دانند. به چه کسی اعتماد کنیم؟ وظایف مربیان کسب‌و‌کار چیست و استخدام آنها چگونه می‌تواند به نفع شرکت ما باشد؟ از این رو در این مقاله از افرآموز به موضوع بیزینس کوچینگ چیست می‌پردازیم:

بیزینس کوچینگ چیست؟

بیزینس کوچینگ، فرآیندی است که در آن کوچ بیزینس، فرد را در کسب‌و‌کار به سمت اهدافش راهنمایی می‌کند، به مشتریان خود کمک می‌کنند تا مهارت‌های رهبری را در خود تقویت کنند، استراتژی‌های تجاری را بهتر کنند یا طرز فکر و نگرش آنها را تقویت کنند. همه چیز به انتظارات طرف مقابل بستگی دارد. مهمتر از همه، بیزینس کوچینگ با رشد کسب‌و‌کار مرتبط است.

نحوه کار کوچینگ کسب‌و‌کار

نحوه کار کوچینگ کسب‌و‌کار

خدمات کوچینگ کسب‌و‌کار در مشاغل و موقعیت‌های مختلف متفاوت هستند، در واقع یک مربی کسب‌و‌کار هم نقش یک مربی و هم یک معلم را بازی می‌کند. آنها مهارت‌های لازم برای موفقیت مشتریان خود را در کسب‌و‌کار خود آموزش می‌دهند و به عنوان منبعی از اطلاعات، آماده پاسخگویی به هر سوالی هستند.

مزایای بیزینس کوچینگ در کسب‌و‌کار

آیا کسب‌و‌کار محلی کوچک دارید یا در حال ساخت یک شرکت در مقیاس جهانی هستید؟ اینکه کوچینگ کسب‌و‌کار مزایای زیادی برای شما دارد اغراق آمیز نیست.
بیست سال پیش، هیچ کس در مورد کوچینگ کسب‌و‌کار، کوچینگ زندگی یا کوچ سازمانی نشنیده بود، اما امروزه در رسانه‌هایی مانند نیویورک تایمز، فوربس، اپرا و سی ان ان از آن نام برده می‌شود. با این حال، اکثر مردم هنوز چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانند، اما آشنایی با کوچینگ و استفاده از آن در سازمان‌های کوچک، متوسط و بزرگ به سرعت در حال افزایش است. نتایج تحقیقات گروهی نشان می‌دهد که حدود یک سوم از 500 شرکت برتر فورچون از خدمات کوچینگ استفاده کردند. شواهد نشان می‌دهد که سایر شرکت‌ها به سرعت به شرکت‌های برتر می‌پیوندند تا محیطی مناسب برای مربیان داخلی و خارجی ایجاد کنند و انتظار می‌رود تقاضا برای کوچینگ افزایش یابد و این روند به سرعت در حال افزایش است.‌‌
راه‌اندازی کسب‌و‌کار مانند هواپیما سواری است. یک روز همه چیز در تجارت شما عالی به نظر می‌رسد، اما بعد از مدتی احساس می‌کنید همه چیز در حال فروپاشی است. استخدام یک کوچ کسب‌و‌کار به شما بینشی در مورد چگونگی مدیریت بهتر کسب‌و‌کار، افزایش فروش یا بهبود مهارت‌های خود می‌دهد. شرکت‌هایی که خدمات کوچینگ را برای مدیران خود از منچستر دریافت کردند، متوجه پیشرفت‌هایی در بهره‌وری، کیفیت، قدرت سازمانی، خدمات مشتری و ارزش سهامداران شدند. آنها شکایات کمتری از مشتریان دریافت کردند و به احتمال زیاد مدیرانی را که تحت آموزش قرار گرفته بودند حفظ کردند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که از میان همه ‌مزایای مشاهده شده در شرکت‌ها، پیشرفت‌هایی در زمینه‌های زیر وجود داشته است:
– بهره وری (گزارش شده توسط مدیران) – کیفیت – قدرت سازمانی – خدمات مشتری – کاهش شکایات مشتریان – حفظ مدیران مربی – کاهش هزینه – سودآوری
از جمله مزایایی که مدیران از طریق کوچینگ کسب‌و‌کار به دست آوردند، این حوزه‌ها نیز پیشرفت‌هایی را نشان دادند:
– روابط کاری با اعضای تیم – روابط کارمندان با سرپرستان – کار گروهی – روابط گروهی با همسالان – رضایت شغلی – کاهش تعارض – روابط با مشتریان

تفاوت بیزینس کوچینگ، مشاوره و منتور چیست؟

کوچینگ اطلاعات خاصی در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید یا باید انجام دهید به شما می‌دهد و همانجا متوقف می‌شود! اما یک مشاور برای یک پروژه خاص یا یک مشکل خاص استخدام می‌شود، برای حل آن مشکل قدم برمی‌دارد و بعد از اتمام پروژه می‌رود.
یکی از تفاوت‌های بین کوچینگ کسب‌وکار و منتورینگ، پایه و اساس منتورینگ است که بر خلاف کوچینگ که وظیفه‌محور است، مبتنی بر رابطه است. یک راهنما تلاش می‌کند تا محیطی امن و مطمئن را برای سازمان‌ها در امور مربوط به موفقیت‌های شخصی و حرفه ای ایجاد کند.

چگونه کوچینگ کسب‌و‌کار به سازمان‌ها کمک می‌کند

همه مواردی که کوچینگ کسب‌و‌کار بر روی آن ها تاثیر مثبت خواهد داشت را در زیر به آن ها اشاره کردیم:

  • سیستم‌سازی
  • پیدا کردن مشکلات
  • ایجاد انگیزه
  • تعیین استراتژی‌های بازاریابی
  • ارتباط موثر
  • مدیریت فروش

فرآیند کوچینگ کسب‌و‌کار

فرآیند کوچینگ کسب‌و‌کار

فرآیند کوچینگ کسب‌و‌کار یک مدل کلی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مرحله اول (یافتن چشم انداز و اهداف بلند مدت):

مرحله اول با پرسیدن سوال از مشتریان توسط کوچ شروع می‌شود. کوچ این سوالات را برای یافتن اهداف و دیدگاه مشتریان از کوچینگ و همچنین خروجی و عملکرد کوچینگ می‌پرسد. چند نمونه از سوالاتی که مربیان از مشتریان می‌پرسند:
انتظارات از کوچ چیست؟
نتایج مطلوب مشتریان چیست؟
چه ایده‌ای منجر به توسعه یا رشد کسب‌و‌کار این مشتریان شده است؟
به طور کلی، در این مرحله، شما به عنوان یک مربی باید تعریف مشتریان از موفقیت تجاری را درک کنید. پس از روشن شدن این موضوع با انگیزه‌های مراجعان آشنا می‌شوید.

یکی دیگر از کارهایی که شما (کوچ) در این مرحله انجام می‌دهید، جلب اعتماد و اطمینان مشتریان در فضای کوچینگ کسب‌و‌کار است، به طوری که قرارداد کوچینگ با تعیین نقش هر دو طرف (کوچ و مشتریان) و تعیین زمان و زمان امضا می‌شود.

مرحله دوم (تعیین هدف):

در این مرحله اهداف مورد نظر مشتریان و مدیران مشخص می‌شود. هنگامی‌که مشتریان اهداف خود را مشخص می‌کنند، باید در مورد اهمیت، ضرورت و اولویت این اهداف جویا شوید. همچنین، تمام اهداف مدیران باید SMART باشد. تنظیم هدف SMART مخفف کلمات ذکر شده در تصویر بالا است.

مرحله سوم (شناسایی وضعیت فعلی):

در این مرحله سطح دانش، توانایی، تجربه و مهارت مشتریان و مدیران در رابطه با راه‌اندازی یا توسعه یک کسب‌و‌کار مشخص می‌شود. در این مرحله برای تعیین سطح دانش، توانایی، تجربه و مهارت مشتریان و مدیران نیز باید پاسخ سوالات دیگر را بیابید.
– آیا ایده شروع یا توسعه یک کسب‌و‌کار با توانایی‌ها و مهارت‌های مدیران همخوانی دارد؟
– آیا باورها و سوگیری‌های محدود کننده ای برای این ایده وجود دارد؟
– آیا مدیران توانایی و مهارت برای راه اندازی یا گسترش کسب‌و‌کار را دارند؟
– آیا باورها یا سوگیری‌های محدود کننده ای نسبت به این ایده وجود دارد؟
– آیا این ایده با ارزش‌ها و اعتقادات مدیران سازگار است؟
با پاسخ به این نوع سوالات می‌توانید سطح دانش، توانایی، تجربه و مهارت مدیران و ذینفعان را بسنجید.

مرحله چهارم (طراحی یک طرح تجاری):

این مرحله نیز بسیار مهم است. مدیران و ذینفعان باید مفهوم کلی مدل کسب‌و‌کار و برنامه ریزی را درک کنند و سپس بر اساس ایده‌های خود یک مدل کسب‌و‌کار طراحی و برنامه ریزی کنند.

مرحله پنجم (بررسی و ارزیابی):

در مراحل قبلی به این موضوع پرداختیم که چه چیزهایی خوب کار می‌کنند و چه مواردی نیاز به بازنگری دارند. ما ارزیابی کردیم که همه چیز به خوبی در حال پیشرفت است و مدل کسب‌و‌کار تقریباً تصویر کاملی را به ما ارائه می‌دهد،
همچنین در این مرحله کل فرآیند را بررسی کرده و سپس به ارزیابی می‌پردازیم. بر این اساس می‌فهمیم که مسیر ما درست است یا خیر. اگر متوجه شویم که در مسیر درستی هستیم، می‌توانیم با کسب‌و‌کار رو به جلو حرکت کنیم و تقریباً از رسیدن به هدف خود مطمئن باشیم.
سوالات متداول در این مرحله عبارتند از:
– چگونه می‌توانیم مشکلات را طوری حل کنیم که تکرار نشوند؟
– چه چیزی شما را از اقدام باز می‌دارد؟

نتیجه‌گیری
کوچ کسب و کار به مدیران کسب و کارهای مختلف در برنامه ریزی، مدیریت، بودجه بندی، تعیین هدف، شناسایی بازارهای هدف و موارد دیگر کمک می کند. استخدام کوچ حرفه‌ای و متخصص کسب‌و‌کار نه تنها به شما کمک می کند تا شرکت خود را در شرایط بحرانی حفظ کنید و سود را افزایش دهید، بلکه به شما توانایی رقابت در برابر رقبای مشابه می‌بخشد.
چه صاحب کسب‌وکار باشید، چه قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارید، یا حتی کوچینگ کسب‌وکار را به عنوان شغل آینده خود در نظر می‌گیرید، خواندن این مقاله را توصیه می‌کنیم.

ارسال نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مطالب

نوشته های مرتبط

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

فهرست مطالب1 تاب آوری چیست؟2 مزایای تاب آوری در زندگی3 ویژگی‌های افراد تاب آور3.1 اعتماد به نفس3.2 مهارت حل مسئله3.3…
درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

فهرست مطالب1 چرا کار را به تعویق می‌اندازیم؟2 راه‌های غلبه بر اهمال کاری3 تحقیق جالب دکتر لامیا4 دلایل به تعویق…