چگونه کوچ لایف شویم؟ ویژگی‌های کوچ زندگی حرفه‌ای

چگونه کوچ لایف شویم؟ ویژگی‌های کوچ زندگی حرفه‌ای

بسیاری از ما می‌دانیم که چه کاری باید انجام دهیم، اما راه درستی برای رسیدن به اهداف خود نمی‌دانیم، اغلب فکر می‌کنیم که به اندازه کافی باهوش، قوی یا شجاع نیستیم. اما این توانایی‌های شما نیست که شما را عقب نگه می‌دارد، بلکه ترس از شکست است ولی کوچینگ زندگی می‌تواند به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند،
کوچینگ زندگی به شما کمک می‌کند تا اهداف خود را به درستی تعیین کنید، آنچه را که مانع شما می‌شود شناسایی کنید و در جهت دستیابی به آن اهداف قدم بردارید. اگر می‌خواهید به سطوح بالاتری از اهداف خود برسید، ممکن است از خود بپرسید “کوچینگ زندگی چیست و چگونه می‌تواند به من کمک کند؟” در این مقاله از افرآموز، به سوالات شما در زمینه چگونه کوچ لایف شویم؟ ویژگی‌های کوچ زندگی حرفه‌ای پاسخ خواهیم داد و توضیح خواهیم داد که چگونه کوچینگ زندگی می‌تواند به شما کمک کند از منطقه امن خود خارج شوید، رشد کنید و به اهداف خود برسید.

کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی نوعی کوچینگ است که به افراد کمک می‌کند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و به آنها کمک می‌کند تا بر موانع موجود در مسیر پیشرفت خود غلبه کنند. یکی از محبوب‌ترین شکل‌های کوچینگ، کوچینگ زندگی است که بر روی ابعاد مختلفی مثل هدف گذاری، پرورش استعدادها و دستیابی به اهداف زندگی تمرکز دارد.
کوچینگ زندگی برای کشف پتانسیل انسانی و رشد شخصی افراد طراحی شده است. برخلاف کوچ کسب‌و‌کار که بر روی کمک به افراد در راستای رشد کسب‌و‌کار خود تمرکز می‌کنند، کوچ زندگی با مشتریان خود بر روی رشد و شناخت جنبه‌های مختلف رشد شخصی کار می‌کنند.
در کوچینگ زندگی به مواردی مثل شغل و کار، امور مالی و ثروت، برنامه‌ریزی زندگی، معنویت، سلامت و تندرستی، روابط و محیط فیزیکی می‌پردازد.

کوچ زندگی چیست؟

کوچ زندگی کسی است که به افراد کمک می‌کند که زندگی خود را بهتر کنند (برخلاف کوچینگ کسب‌و‌کار که بر روی بهبود سازمان و شرکت تمرکز دارد) و به اهداف خود دست یابند. وظایف اصلی کوچ زندگی آموزش مهارت‌ها، استراتژی‌ها و رویکردهای لازم برای دستیابی به حداکثر پتانسیل در فرد مخاطب است.
کوچ زندگی بهترین روش‌ها را برای تشویق مشتریان در شناسایی و استفاده از نقاط قوت خود به کار می‌برند. سپس افراد را در زمینه‌هایی آموزش می‌دهند که احتمال موفق شدن آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ شایان ذکر است که صنعت کوچینگ زندگی یکی از سریع‌ترین صنایع در حال رشد در سطح جهان است.
یک کوچ زندگی به شما کمک می‌کند به اهداف خود راحت‌تر برسید و در بسیاری از زمینه‌های زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید. آنها با تجزیه‌و‌تحلیل وضعیت فعلی شما، باورهای محدود کننده و سایر موانع بالقوه ای که ممکن است با آنها روبرو شوید، شناسایی کرده و یک برنامه عملی طراحی می‌کنند تا به شما کمک کند به نتایج دلخواه خود برسید.
کوچ‌های زندگی به مشتریان خود حمایت و انگیزه می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند تا بر موانع غلبه کنند و در صورت نیاز اهداف خود را دوباره ارزیابی کنند. در نتیجه، افرادی که با یک کوچ زندگی کار می‌کنند معمولاً سریع‌تر و حتی بهتر از کسانی که به تنهایی این کار را انجام می‌دهند به اهداف خود می‌رسند.

چگونه لایف کوچ موفق بشویم؟ راز لایف کوچینگ موفق

اولین و مهمترین پاسخ به این سوال که چگونه کوچ زندگی شویم، آموزش و یادگیری است. در حالی که رشته جداگانه‌ای برای این مهارت وجود ندارد، تحصیل در رشته روانشناسی و مشاوره می‌تواند در این زمینه کمک زیادی به شما کند. همچنین آموزش‌های زیادی در زمینه کوچینگ زندگی وجود دارد. مهم است که به یاد داشته باشید که آموزش کوچینگ زندگی هرگز به پایان نمی‌رسد. شما باید سعی کنید دائماً در این زمینه اطلاعات جدیدی کسب کنید تا بتوانید نیازهای مشتریان خود را برآورده کنید. پس از آموزش، موارد دیگری نیز وجود دارد که به بهتر شدن در زمینه لایف کوچینگ کمک می‌کند:

  •  خوب گوش دادن

اولین مهارت برای کوچینگ زندگی، خوب گوش دادن است. اجازه دهید مشتری با شما احساس راحتی کند و بتواند آزادانه احساسات خود را بیان کند. با دقت گوش کنید و در حین صحبت از آنها انتقاد یا قضاوت نکنید. همچنین به احساسات پنهان در بین حرف‌های مشتری توجه کنید. در بسیاری از موارد، فرد قادر به بیان تمام احساسات خود نیست، بنابراین برای درک ابعاد پنهان باید تمام کلمات و زبان بدن او را تجزیه‌و‌تحلیل کنید.
برای تقویت این مهارت سعی کنید در ارتباطات روزانه خود خوب گوش دادن را تمرین کنید. وقتی با خانواده و دوستان خود صحبت می‌کنید، با دقت به صحبت‌های آنها گوش دهید و سعی کنید آنها را از دیدگاه‌های مختلف تجزیه‌و‌تحلیل کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا در برخورد با مشتری همدلی لازم را پیدا کنید و بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را با او هماهنگ کنید و احساسات و نیت پنهان او را درک کنید.

  •  پرسیدن سوالات درست

درست سوال پرسیدن در کوچینگ زندگی نقش مهمی دارد، اگر سوالی در مورد نحوه تبدیل شدن به لایف کوچ دارید، باید بلد باشید که سوالات درستی را بپرسید تا در حین دریافت پاسخ، حس بدی را به طرف مقابل منتقل نکنیم. سوالات خود را دوستانه بپرسید. همچنین سوالات هدف‌گرا بپرسید که منجر به درک بهتر مشتری شود. طبیعی است که در حین کوچینگ از روی کنجکاوی سوالاتی در ذهن شما ایجاد می‌شود. بهتر است از پرسیدن این سوالات برای جلوگیری از احساس معذب بودن در مشتری خودداری کنید. در نهایت باید توجه داشته باشید که کوچینگ زندگی با یک جلسه تمام نمی‌شود. بنابراین بهتر است سوالات خود را مرحله به مرحله بپرسید تا فشار روانی به مخاطب خود وارد نشود.

  • با مشتری همدلی کنید

یک لحظه فکر کردن به زندگی خود را کنار بگذارید و از نقش یک کوچ زندگی خارج شوید. خود را مشتری تصور کنید و تمام شرایط زندگی آنها را در نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید ضمن یافتن راه حل‌های مناسب، احساسات فرد را نیز در نظر بگیرید. این تمرین را از اولین جلسات کوچینگ شروع کنید تا ضمن درک بهتر فرد، درک شما نیز بهبود یابد و به نوبه خود راه حل‌های بهتری ارائه دهید.

لایف کوچینگ چیست؟ آیا فقدان آن را در زندگی احساس می‌کنید؟

لایف کوچینگ چیست؟

افرادی که به دنبال کوچینگ زندگی هستند معمولاً در یک یا چند زمینه از زندگی خود با چالش‌هایی روبرو هستند یا به سادگی می‌خواهند پیشرفت کنند. این حوزه‌ها شامل مواردی مانند ازدواج، کارآفرینی، معنویت، سلامت و توسعه فردی می‌شود. با این حال، بسیاری از مردم فقط می‌خواهند به زندگی شادتر و معنادارتری دست یابند.
نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است به یک کوچ زندگی نیاز داشته باشید. مثلا:

  • احساس غرق شدن در گذشته به طور بیش از حد
  • استرس یا اضطراب که عملکرد روزانه شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد
  • تلاش برای ترک عادت‌های بد
  • عدم رضایت از زندگی یا محل کار خود
  • احساس می‌کنید در کار خود خلاق نیستید

تاثیرات مثبت کوچ لایف بر زندگی شما

نظرسنجی‌های انجام شده توسط فدراسیون بین المللی کوچینگ (ICF) نشان می‌دهد که افرادی که از حمایت کوچینگ در زندگی خود بهره بردند توانسته‌اند طیف گسترده‌ای از تغییرات مثبت را در زندگی خود تجربه کنند. علاوه بر این، کار با یک کوچ زندگی می‌تواند برای افرادی که به دنبال شناخت و بهره‌گیری کامل از پتانسیل خود هستند، موثر باشد. شاید کنجکاو باشید که بدانید گذراندن فرآیند کوچینگ زندگی چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد. اگر این مهارت در زمان مناسب و توسط فرد آموزش دیده اجرا شود، فواید زیادی به همراه دارد. در اینجا برخی از مزایای کوچینگ زندگی آورده شده است:

  • تعادل بین کار و زندگی
  • توانایی مدیریت استرس و احساسات ناخوشایند
  • یاد گرفتن مهارت‌های توسعه فردی
  • بهبود مهارت‌های حل مسئله
  • افزایش خلاقیت و هوش هیجانی
  • بهبود همدلی و مهارت‌های ارتباط موثر
  • اتخاذ تصمیمات آگاهانه و موثر
  • درک توانایی‌ها و پتانسیل‌های خود
  • خود مدیریتی
  • خارج شدن از منطقه امن

اینها تنها تعدادی از مزایایی است که با بهره‌گیری از کوچینگ زندگی به دست آورید.

ویژگی‌های شگفت انگیز یک کوچ زندگی خوب

  • داشتن نگرش مثبت

یک لایف کوچ حرفه‌‍‌ای باید چهره الهام بخش برای مشتریان خود داشته باشد. فقط کسانی که دارای نگرش مثبت هستند می‌توانند از طریق ایجاد یک ذهنیت مثبت در درون خود به شخصیتی الهام بخش تبدیل شوند.
اشتیاق برای رشد و موفقیت
یک لایف کوچ برای رشد و موفقیت مشتریان خود اشتیاق زیادی دارد، و احساسات مشتریان و موانع موفقیت آنها را به طور عمیق درک کند.

  • اجتناب از قضاوت

مشتریان کوچ زندگی ممکن است افکار و نظرات کاملاً متفاوتی با آنها داشته باشند. یک کوچ زندگی لزوماً با نظرات مشتریان خود موافق نیست، اما می‌داند که این نظرات از دیدگاه آنها کاملاً قابل قبول است، بنابراین مشتریان خود را قضاوت نمی‌کنند. از سوی دیگر کوچ زندگی حرفه‌ای به مشتریان خود به طور مستقیم توصیه نمی‌کند. همانطور که می‌دانید تفاوت بین کوچینگ و مشاوره در این است که کوچ راه‌حلی به مشتری ارائه نمی‌دهد، بلکه به او کمک می‌کند تا خودش راه‌حل مناسب را پیدا کند.

  • کنجکاو بودن

کنجکاوی در کوچینگ زندگی به کوچ کمک می‌کند تا از مشتریان خود سوالات مختلفی بپرسد و به آنها کمک کند تا احساسات متفاوت خود را درک کنند.

  • ایجاد انگیزه

لایف کوچ حرفه‌ای توانایی ایجاد انگیزه در مشتریان خود را دارند. آن‌ها می‌توانند به‌طور حرفه‌ای مشتریان خود را وادار به انجام کاری کنند تا بتوانند با واقعیت فعلی خود به طور شفاف روبرو شوند.

  • دقیق بودن

یک لایف کوچ حرفه‌ای به حرف‌ها و بازخورد مشتریان خود توجه زیادی می‌کند، چنین موضوعی به آنها کمک می‌کند تا ظریف‌ترین نشانه‌های نگرانی، عدم اطمینان و اضطراب را در مشتریان خود شناسایی کنند و برای رفع این نگرانی‌ها گام بردارند.

  • راستگو بودن

اولین شرط ضروری برای داشتن جلسه کوچینگ زندگی موفق، اعتماد مشتریان به کوچ زندگی خود است؛ زیرا تنها از طریق جلسه برای هر دو طرف نتیجه‌بخش باشد. برای ایجاد این اعتماد و جلوگیری از هرگونه اختلال، کوچ باید همیشه در هر شرایطی با مشتریان خود کاملاً صداقت داشته باشد.

ارسال نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

آخرین مطالب

نوشته های مرتبط

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

تکنیک‌های تاب‌آوری و راه‌های تقویت آن

فهرست مطالب1 تاب آوری چیست؟2 مزایای تاب آوری در زندگی3 ویژگی‌های افراد تاب آور3.1 اعتماد به نفس3.2 مهارت حل مسئله3.3…
درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

درک اهمال کاری: چرا تعلل می کنیم؟

فهرست مطالب1 چرا کار را به تعویق می‌اندازیم؟2 راه‌های غلبه بر اهمال کاری3 تحقیق جالب دکتر لامیا4 دلایل به تعویق…